1
Ens mou el sol

Utilitzant energia elèctrica de fonts renovables, hem eliminat 42.766 tones anuals de CO2, de manera que hem reduït aquesta categoria d’emissions un 99,89% des de 2018.
Des de l’1 de gener utilitzem energia elèctrica 100% solar per a moure els nostres trens i remuntadors mecànics a les estacions de muntanya. Aquest es el camí. #ElCamíSostenible

Tota l’energia contractada per FGC en les seves divisions de mobilitat i muntanya és d’origen solar. Aquesta aposta es complementa amb l’autoproducció, per part de la companyia, d’energia 100% renovable amb fons com la biomassa, hidràulica, geotèrmica i també solar. Aquesta era una de les principals fites que la companyia s’havia marcat en la seva Agenda d’Acció Climàtica 2030 i on FGC fa una aposta clara per les energies renovables en els propers anys.

L’Agenda d’FGC preveu la transició de l’empresa cap un consum intensiu de fonts d’energia renovable. L’any 2019, Ferrocarrils ja va reduir un 72% les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle gràcies a la compra d’energia verda d’origen renovable i certificada. I per aquest any 2021, la companyia ha contractat tota l’electricitat perquè el 100% de l’energia que FGC utilitzi sigui d’origen fotovoltaic, és a dir, generada per plantes d’energia solar.

2
Ens movem per no deixar petjada

Ara, ja traiem 242 000 vehicles privats de les carreteres cada dia i estalviem tones de CO2 a l’atmosfera per moure’ns per un present millor. Aquest és el camí. #ElCamíSostenible

FGC té en marxa diverses actuacions destinades a multiplicar per dos l’actual oferta de transport públic com a mesura efectiva per a la lluita contra el canvi climàtic i la contaminació atmosfèrica, i com a contribució cap a una mobilitat més sostenible. Aquestes actuacions permetran incrementar la capacitat actual de transport de la companyia dels 120 milions de viatges a l’any fins als més de 250, fomentant així un veritable canvi modal i la transferència d’usuaris del vehicle privat cap al transport públic col·lectiu. Tots són projectes clau per a una estratègia de descarbonització de la mobilitat, descontaminació i descongestió de les ciutats i entorns urbans.

Actualment, FGC té una capacitat de transport de 120 milions de viatges a l’any a les línies metropolitanes i Lleida-La Pobla. Les actuacions previstes permetran incrementar aquesta capacitat fins als 175 milions de validacions a l’any, amb actuacions com la incorporació dels nous trens i la millora de freqüències a la línia Barcelona-Vallès, aquest any 2021, que permetrà incrementar 30 milions l’oferta actual a la línia del Vallès, i la reconfiguració del servei Llobregat-Anoia, que permetrà incrementar 25 milions la seva oferta actual.

3
Ara, amb menys soroll

Hem reduir l’impacte acústic dels nostres trens, per gaudir d’un
dia a dia millor. Aquest és el camí. #ElCamíSostenible

En els darrers dos anys hem reduït l’impacte acústic dels nostres trens, amb treballs de manteniment, inversions en renovacions d’instal·lacions i noves unitats de tren que permetin reduir tant el soroll exterior com el de l’interior dels trens.

Altres línies de treball complementàries que es desenvolupen a FGC se centren en la transició cap a un consum intensiu d’energies renovables i la gestió de recursos basada en criteris d’economia circular: substitució de maquinària de treball per d’altra de zero emissions; canvi de les calderes de gas actuals per d’altres de fonts renovables; substitució de la flota per vehicles de baixes emissions; i reducció de l’ús del gasoil en les locomotores de mercaderies amb l’entrada en servei de locomotores mixtes.

4
Reduïm el consum energètic

Totes les nostres instal·lacions ja utilitzen llums de baix consum per il·luminar cada dia millor el nostre viatge. Aquest és el camí. #ElCamíSostenible

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha treballat en la reducció del consum elèctric amb la substitució de punts de llum convencional per enllumenat de tipus LED. Durant el 2020 es van substituir més de 3.500 punts de les estacions de les línies metropolitanes, així com tot l’enllumenat exterior del Centre Operatiu (COR) i del Centre d’Instal·lacions Fixes (COIF), tots dos a Rubí. Des de l’any 2021, el 100 % de les estacions de Ferrocarrils disposa d’enllumenat de baix consum.

Ecocalculadora

Una eina que mostra gràficament l’impacte en el medi ambient dels desplaçaments amb vehicle privat i pretén conscienciar de la importància de moure’s amb transport públic. Calcula automàticament les emissions de CO2 que s’eviten, la millora de la qualitat de l’aire, l’optimització del consum d’energia, l’estalvi econòmic que es genera, la reducció de la congestió viària i la disminució de la sinistralitat, segons cada itinerari.

FGC TURISME

La sostenibilitat regeix tota la nostra activitat, tant la interna com la derivada dels nostres serveis de transport i de lleure. Perquè, si les persones són el nostre eix essencial, hem d’adoptar una posició activa per protegir i preservar l’entorn on viuen.

Per aquest motiu, el nostre propòsit és promoure una Catalunya més verda per als ciutadans d’avui i per als que hi habitaran demà, crear un futur per al nostre territori. I l’acció mediambiental és la millor manera de garantir aquest futur. De fet, la sostenibilitat no és un valor més, sinó que forma part del nostre ADN.

Noia amb els braços oberts
1
Energia verda

A les nostres estacions el 100% de l’energia que utilitzem és renovable i des de l’1 de gener de 2021 el 100% és solar.

Implementem energies alternatives, com a La Molina i Vallter 2000, que disposen d’instal·lacions de biomassa que dona servei de calefacció i ACS als edificis adjacents. Amb aquestes instal·lacions aconseguim emissions neutres de CO² reaprofitant la neteja dels boscos del voltant per produir pellet o estella tractada en un clar exemple d’economia circular.

Treballem per eliminar el gasoil com a font energètica dels edificis que formen el complex de Vall de Núria amb la instal·lació d’un sistema d’energia de Geotèrmia, per així poder reduir les emissions de GEH i millorar l’eficiència energètica dels sistemes de producció elèctrica i d’ACS, a més de mitigar els riscos en les maniobres de càrrega i descàrrega de combustible fòssil.

2
Gestió eficient de la neu

Produirem més neu amb menys temps aprofitant aquelles “finestres de fred” més favorables que permetin maximitzar l’eficiència dels equips més avançats tecnològicament, i que repercutirà en una disminució del cost final.

D’altra banda s’està explorant el camp de la nanotecnologia molecular que permetria augmentar el rang de temperatura per produir neu de cultiu amb qualitat, i per tant, ampliar les franges de producció en zones de més dificultat.

3
Preservació de l’entorn i foment de la biodiversitat

Apostem per la millora dels hàbitats i de les espècies presents a les zones d’influència de la nostra activitat promovent accions de difusió i preservació de la fauna i flora, per evolucionar, desenvolupar i generalitzar propostes educatives i de sensibilització pel foment de la biodiversitat, col·laborant activament amb els Parcs Naturals corresponents a cada un dels Centres Turístics on desenvolupem la nostra activitat.

4
Reducció i reaprofitament de residus

Promovem la conscienciació sobre la reducció, el reaprofitament i la valorització dels residus, incorporant el concepte d’economia circular. De tal manera a les estacions d’FGC Turisme hem apostat per iniciatives com la de Plàstic Zero i Envasos Zero, que promouen la utilització d’envasos biodegradables i/o compostables de cara a reduir el consum de plàstic.