FGC

L'ECOCALCULADORA D'FGC

Suma't a la sostenibilitat amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya

Escull el teu trajecte i comprova, amb l’EcoCalculadora d’FGC, que el tren és uns dels transports públics més sostenibles.

Comparativa entre un turisme portant 1,1 persones en mitjana i un tren transportant 166 persones en mitjana.

1,1
166

FGC ha assumit el repte de funcionar amb energia 100% verda i certificada. FGC només consumeix energia procedent de fonts renovables.

Els trens de viatgers de les Línies Metropolitanes són tracció 100% elèctrica que no emet CO2. En canvi, tots els vehicles amb motor de combustió són generadors directes de gasos contaminants causants del canvi climàtic.

1 Elaboració pròpia mitjançant dades de la base de dades Ecoinvent aplicant la mitjana d'ocupació per vehicle i desplaçament a Catalunya i el mètode de càlcul de l'IPCC.

2 Segons el mix del proveïdor d'energia d'FGC (factor de CNMC, 2018).

281,08 g de
CO2 equivalents
per km i usuari 1
0,00 g de
CO2 equivalents
per km i usuari 2

Uns dels principals contaminants nocius per a la nostra salut són els òxids de nitrogen (NOx) i les partícules en suspensió (PM2,5) emesos per tots els vehicles amb motor de combustió. El tren pràcticament no emet aquest tipus de contaminants i contribueix a la millora directa de la nostra salut.

Per fer-te una idea del que suposa aquest estalvi: desplaçant-te en tren millores la qualitat de l’aire evitant emetre 311.000.000 tn de partícules en suspensió (PM2,5) al llarg de l'any.

S’ha analitzat el procés del tren que utilitza energia certificada a partir del procés d’Ecoinvent i el procés d’energia certificada de la mateixa base de dades. El procés incorpora informació sobre l’energia utilitzada (producció i consum d’energia certificada), manteniment del tren, la part proporcional de construcció de la via i la part proporcional de la construcció del tren.

Les dades no són ni de Catalunya ni de l’estat. Com que no es troba disponible aquesta informació en l’àmbit català o estatal s’ha pres com a referència el procés de la base de dades d’Ecoinvent més proper i similar a la nostra geografia (Suïssa).

Els resultats obtinguts són els següents:

  • - NOx: 0,028 g NOx eq per km i persona.
  • - PM2,5: 0,019 g PM2,5 eq per km i persona.

 

NOx – Ozone formation, Terrestrial ecosystems (kg NOx eq)

  • - El 76% de l’impacte prové de la construcció del rail de la via (un 48,4 % del total es deu a la producció de l’acer emprat).
  • - El 18 % de l’impacte prové del procés de construcció del tren.

PM2,5 - Fine particulate matter formation (kg PM2,5 eq)

  • - El 65 % prové de la construcció del rail de la via (producció de l’acer, 43,5 %).
  • - El 28,7 %, construcció del tren.
  • - El 17,5 % és per la producció del coure utilitzat de la construcció del tren.
0,836 g NOx
0,367 g PM2,5
per km i usuari
0,028 g NOx
0,019 g PM2,5
per km i usuari

La xarxa d'FGC compta amb una tecnologia que fa que el seu consum energètic sigui molt eficient.

Durant la frenada els motors d'un tren generen electricitat que aprofiten els altres trens.

1,071 kWh
per km i usuari
0,244 kWh
per km i usuari

Un tren sol portar 166 persones de mitjana, tantes com 151 cotxes3.

La línia Barcelona - Vallès treu de la circulació 171.000 vehicles cada dia.

La línia Llobregat - Anoia treu de la circulació 64.100 vehicles cada dia.

3 Ocupació mitjana d'un turisme: 1,1 persones. Font: PMMU: 2016

x1
x151

Viatjar en tren és més econòmic que fer-ho en un vehicle privat i mantenir-lo.

6,86
amb cotxe6
Barcelona4
Sabadell
4,85
d'estalvi
2,01
amb FGC
Barcelona4
6,86
amb cotxe6
4,85
d'estalvi
2,01
amb FGC
Sabadell
Barcelona5
14,08
amb cotxe6
9,77
d'estalvi
4,31
amb FGC
Igualada
14,08
amb cotxe6
Barcelona5
Igualada
9,77
d'estalvi
4,31
amb FGC

4 Línia Barcelona-Vallès (29,81 km): de Barcelona Pl. Catalunya a Sabadell Parc del Nord

5 Línia Llobregat- Anoia (64,10 km): de Barcelona Pl. Espanya a Igualada

6 Pla Desplaçaments d'Empresa de l'ATM 2017

X